dimarts, 10 de gener del 2012

Desvincular la "marca Barcelona" de la "marca Espanya"


La divisió d’estudis sobre marques d’ESADE (ESADE Brand Institute) ha elaborat dos informes (Barcelona a ulls del món, encarregat per l’Ajuntament de Barcelona, i Posicionamiento estratégico de la Marca Catalunya, encarregat pel Patronat Catalunya Món) que recomanen que Barcelona es deslligui de la imatge estatal de turisme i crisi i que la marca Barcelona s’associï a la marca Catalunya.

Segons els estudis, Barcelona té una imatge positiva, vinculada a la innovació i la creativitat que, no obstant, perd fuel per la imatge genèrica d’Espanya, a la que està vinculada la imatge exterior de la ciutat. Barcelona és una de les ciutats més valorades per a viure-hi, amb atractiu per a l’organització d’esdeveniments empresarials, vinculada a valors positius, al coneixement, a l’emprenedoria, a la cultura, a l’arquitectura, a la tecnologia... però cal que s’aparti dels tòpics units a la «marca España» que no funcionen per als negocis, la tecnologia o la investigació. A la vegada Catalunya necessita tenir una capital potent i internacionalitzada, ha de poder agrupar les marques que conté (com la «marca Barcelona»), té un gran potencial en turisme cultural, un bon nivell i qualitat de vida, però encara està poc associada a Barcelona. Catalunya està associada a la vitalitat, la qualitat, l’excel·lència, la creativitat, al teixit associatiu i empresarial, a l’emprenedoria...
L’associació de marques Barcelona – Espanya neutralitza, en part, els esforços de Barcelona per despuntar en altres habilitats que sí se’ns reconeixen des de l’estranger, mentre que l’associació de marques Barcelona – Catalunya podria ajudar a corregir aquesta col·lisió de marques, doncs la projecció internacional de Catalunya està vinculada a conceptes molt més propers als que Barcelona anhela.

Els estudis conclouen que Barcelona i Catalunya han d’aprofitar sinergies per esdevenir terra de negocis, han d’explorar esdevenir un hub de la innovació (empresa + investigació + universitat), es perceben amb potencial per esdevenir referent europeu de la creativitat, l’emprenedoria, la tecnologia i la innovació.
Barcelona és la capital de la nació, la capital de Catalunya. Aquest fet incontestable cal exercir-lo perquè Barcelona porti Catalunya al món i el món a Catalunya. El magnetisme de la ciutat, el coneixement de la capital ha de permetre la internacionalització de la nostra nació, estrènyer llaços amb el món i atraure el món perquè s’interessi per la nostra nació.

Barcelona ha d’exercir el lideratge del país, de la mediterrània i ser un de les principals ciutats d’Europa. La màxima autoritat de la capital, l’Alcalde de Barcelona, és també l’alcalde de la metròpoli de Barcelona. L’alcalde de Barcelona ha de ser «ambaixador» de Catalunya al món, ha d’exportar i explicar la nostra economia, la cultura, la història, les possibilitats del nostre país.

Barcelona capital de la metròpoli, ha de ser el motor de connexions de la Catalunya amb el món, per la seva dimensió demogràfica, pel seu atractiu mundial, per la seva transcendència en èxits esportius.

Una capital de Catalunya que sigui un mirall per al país amb el qual identificar-se, treballar, comprometre’s. Barcelona ha de provocar que la catalanitat sigui un espai compartit, però despertant les identitats múltiples de totes les persones, i alhora la ciutat ha de saber aprofitar la riquesa lingüística i cultural de la nova ciutadania per projectar-se al món.

Però per presentar Barcelona al món sovint s’oblida el català. I s’oblida que el català és un element essencial de la identitat de Barcelona argüint arguments pràctics. És altament preocupant la desaparició del català urbà de la capital com a model lingüístic emblemàtic per a tot el territori, tal com ho és el francès de París o l’anglès de Londres. L’espanyol influeix cada vegada més el català col·loquial de Barcelona. I no a la inversa.
Cal treballar per un reconeixement internacional a Barcelona i Catalunya en matèria d’excel·lència. La riquesa en talent de la ciutat i la nació és el factor principal per sortir de l’actual crisi econòmica. Una ciutat que treballa, que s’esforça, que vol i sap fer bé les coses. Barcelona ha de redefinir la indústria per fer-la més creativa, fonamentada en les noves tecnologies, la biomedicina i la indústria adient a la ciutat. Barcelona ha d’iniciar una nova revolució industrial en nova indústria, una revolució industrial per distribuir riquesa i treball, per crear ocupació.

Barcelona ha d’impulsar decididament l’espai del 22@, els parcs científics, els clústers emergents, els ecosistemes d’innovació, el model turisme sostenible, per crear noves indústries i nous llocs de treball. 

Barcelona ha de ser la ciutat intel·ligent que es comporti com un ecosistema intel·ligent: per una indústria sostenible, per una generació d’energia pròpia, per un ús d’energia responsable amb estalvi i eficiència, per un consum d’aigua racional, per unes taxes ambientals proporcionals a la petjada ecològica de ciutat.

Barcelona ha de ser un pol d’infraestructures i logística. Ha d’unir el país amb Europa a través del tren d’alta velocitat i el tren de mercaderies. Barcelona ha d’esdevenir el primer port de la mediterrània i un gran punt de comerç i intercanvis de mercaderies amb els països emergents. La ciutat i Catalunya han de governar el seu aeroport i convertir-lo en un punt europeu de connexions amb el món i un punt de sortida dels productes propis arreu del món.

Barcelona ha de ser una autèntica smartcity, motor de la recuperació de Catalunya i ho ha de fer desenvolupant-se com a pol de nova indústria i de serveis per a les empreses catalanes. Barcelona ha de ser la plataforma que facilita les coses a les empreses de Catalunya, ha de facilitar la comunicació, la projecció i la innovació a l’economia productiva de Catalunya. En aquest sentit, la mesura de govern i l’informe presentats a la darrera comissió d’Hàbitat Urbà i Medi Ambient ens van semblar oportunes.

Les polítiques tradicionals d’internacionalització passen per la presència a fires internacionals. Barcelona disposa, a més, dels Consolats de Mar: una institució nascuda a l’Edat Mitjana, recuperada gràcies a ERC i que contribueixen a la formació d’un entorn favorable al progrés econòmic i social del nostre país com a instrument facilitador de l’aterratge de les empreses a les ciutats i regions on treballen. Es tracta d’un instrument que afavoreix la creació de xarxes humanes, tan important en el model d’economia distribuïda que caracteritza la globalització.
Els estudis presentats per ESADE ho diuen.  Cal que Barcelona es deslligui de la imatge estatal de turisme i crisi i que la marca Barcelona s’associï a la marca Catalunya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada