La divisió d’estudis sobre marques d’ESADE (ESADE
Brand Institute) ha elaborat dos informes (Barcelona a ulls del món,
encarregat per l’Ajuntament de Barcelona, i Posicionamiento estratégico de
la Marca Catalunya, encarregat pel Patronat Catalunya Món) que recomanen que
Barcelona es deslligui de la imatge estatal de turisme i crisi i
que la marca Barcelona s’associï a la marca Catalunya.
Segons els estudis, Barcelona té una imatge
positiva, vinculada a la innovació i la creativitat que, no obstant, perd fuel
per la imatge genèrica d’Espanya, a la que està vinculada la imatge exterior de
la ciutat. Barcelona és una de les ciutats més valorades per a
viure-hi, amb atractiu per a l’organització d’esdeveniments empresarials,
vinculada a valors positius, al coneixement, a l’emprenedoria, a la cultura, a
l’arquitectura, a la tecnologia... però cal que s’aparti dels tòpics
units a la «marca España» que no funcionen per als negocis, la
tecnologia o la investigació. A la vegada Catalunya necessita tenir
una capital potent i internacionalitzada, ha de poder agrupar les marques
que conté (com la «marca Barcelona»), té un gran potencial en
turisme cultural, un bon nivell i qualitat de vida, però encara està
poc associada a Barcelona. Catalunya està associada a la vitalitat, la
qualitat, l’excel·lència, la creativitat, al teixit associatiu i empresarial, a
l’emprenedoria...
L’associació de marques Barcelona – Espanya
neutralitza, en part, els esforços de Barcelona per despuntar en altres
habilitats que sí se’ns reconeixen des de l’estranger, mentre que l’associació
de marques Barcelona – Catalunya podria ajudar a corregir aquesta col·lisió de
marques, doncs la projecció internacional de Catalunya està vinculada a
conceptes molt més propers als que Barcelona anhela.
Els estudis conclouen que Barcelona i
Catalunya han d’aprofitar sinergies per esdevenir terra de negocis, han
d’explorar esdevenir un hub de la innovació (empresa +
investigació + universitat), es perceben amb potencial per esdevenir referent
europeu de la creativitat, l’emprenedoria, la tecnologia i la innovació.
Barcelona és la capital de la nació, la
capital de Catalunya. Aquest fet
incontestable cal exercir-lo perquè Barcelona porti Catalunya al món i el món a
Catalunya. El magnetisme de la ciutat, el coneixement de la capital ha de
permetre la internacionalització de la nostra nació, estrènyer
llaços amb el món i atraure el món perquè s’interessi per la nostra nació.
Barcelona ha d’exercir el lideratge del país, de la mediterrània i ser un de les principals
ciutats d’Europa. La màxima autoritat de la capital, l’Alcalde de Barcelona, és
també l’alcalde de la metròpoli de Barcelona. L’alcalde de Barcelona ha de ser
«ambaixador» de Catalunya al món, ha d’exportar i explicar la nostra
economia, la cultura, la història, les possibilitats del nostre país.
Barcelona capital de la metròpoli, ha de ser
el motor de connexions de la Catalunya amb el món, per la seva
dimensió demogràfica, pel seu atractiu mundial, per la seva transcendència en
èxits esportius.
Una capital de Catalunya que sigui un mirall
per al país amb el qual identificar-se, treballar, comprometre’s. Barcelona
ha de provocar que la catalanitat sigui un espai compartit, però despertant les
identitats múltiples de totes les persones, i alhora la ciutat ha de saber
aprofitar la riquesa lingüística i cultural de la nova ciutadania per
projectar-se al món.
Però per presentar Barcelona al món sovint
s’oblida el català. I s’oblida que el
català és un element essencial de la identitat de Barcelona argüint arguments
pràctics. És altament preocupant la desaparició del català urbà de la
capital com a model lingüístic emblemàtic per a tot el territori, tal com
ho és el francès de París o l’anglès de Londres. L’espanyol influeix cada
vegada més el català col·loquial de Barcelona. I no a la inversa.
Cal treballar per un reconeixement
internacional a Barcelona i Catalunya en matèria d’excel·lència. La riquesa en talent de la ciutat i la nació és el factor
principal per sortir de l’actual crisi econòmica. Una ciutat que
treballa, que s’esforça, que vol i sap fer bé les coses. Barcelona ha de
redefinir la indústria per fer-la més creativa, fonamentada en les noves
tecnologies, la biomedicina i la indústria adient a la ciutat. Barcelona ha
d’iniciar una nova revolució industrial en nova indústria, una revolució
industrial per distribuir riquesa i treball, per crear ocupació.
Barcelona ha d’impulsar decididament l’espai
del 22@, els parcs científics, els clústers emergents, els ecosistemes
d’innovació, el model turisme sostenible, per crear noves indústries i nous
llocs de treball.
Barcelona ha de ser la ciutat intel·ligent que
es comporti com un ecosistema intel·ligent:
per una indústria sostenible, per una generació d’energia pròpia, per un ús
d’energia responsable amb estalvi i eficiència, per un consum d’aigua racional,
per unes taxes ambientals proporcionals a la petjada ecològica de ciutat.
Barcelona ha de ser un pol d’infraestructures
i logística. Ha d’unir el país amb Europa a través del
tren d’alta velocitat i el tren de mercaderies. Barcelona ha d’esdevenir el
primer port de la mediterrània i un gran punt de comerç i intercanvis de
mercaderies amb els països emergents. La ciutat i Catalunya han de governar
el seu aeroport i convertir-lo en un punt europeu de
connexions amb el món i un punt de sortida dels productes propis arreu del món.
Barcelona ha de ser una autèntica smartcity,
motor de la recuperació de Catalunya i ho ha de fer desenvolupant-se com a pol
de nova indústria i de serveis per a les empreses catalanes. Barcelona ha
de ser la plataforma que facilita les coses a les empreses de Catalunya, ha de
facilitar la comunicació, la projecció i la innovació a l’economia productiva
de Catalunya. En aquest sentit, la mesura de govern i l’informe presentats a la
darrera comissió d’Hàbitat Urbà i Medi Ambient ens van semblar oportunes.
Les polítiques tradicionals
d’internacionalització passen per la presència a fires internacionals.
Barcelona disposa, a més, dels Consolats de Mar:
una institució nascuda a l’Edat Mitjana, recuperada gràcies a ERC i que contribueixen
a la formació d’un entorn favorable al progrés econòmic i social del nostre
país com a instrument facilitador de l’aterratge de les empreses a les ciutats
i regions on treballen. Es tracta d’un instrument que afavoreix la creació
de xarxes humanes, tan important en el model d’economia distribuïda que
caracteritza la globalització.
Els estudis presentats per ESADE ho
diuen. Cal que Barcelona es deslligui de la imatge estatal de
turisme i crisi i que la marca Barcelona s’associï a la marca
Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada