dilluns, 22 d’octubre del 2012

#UnAltreBicingÉsPossible


Fa pocs dies la Tinent d’Alcalde Recasens (CiU) va presentar la proposta d’increment de tarifes del bicing de cara el 2013. La líder d’Unió pretén una pujada del 116% del preu de l’abonament al bicing, fins als 97,5€, i implantar nous abonaments amb nombre d’usos limitat a preus més assequibles.

Recasens justifica la proposta per la «necessitat de racionalització dels viatges gràcies a un sistema més equitatiu i evitar així un ús irracional del servei». Racionalitzar és organitzar la producció o el treball de manera que hom augmenti el rendiment o disminueixi el cost amb el mínim esforç, equitat és la moderació en els preus, i irracional és allò estrany o contrari a la raó, mancat de raó o fonament lògic.

Segons la Tinent d’Alcalde, com que usar el servei comporta un cost que l’Ajuntament no pot assumir, cal augmentar el preu del servei, castigant de forma abusiva a l’usuari freqüent. Al meu entendre aquesta estratègia ni és racional, ni és equitativa, i s’allunya de la política de promoció del transport públic, que mira de fidelitzar clients abaratint els desplaçaments si ets un usuari habitual del servei.

Les anomalies del servei del bicing (un mal model de bicicletes, un sistema informàtic impropi d’una smart city, un sistema tarifari que no incentiva la fidelització de l’usuari, la incapacitat del gestor del servei per reparar les bicicletes o el fet que hi hagi hotels que ofereixin als seus clients carnets del Bicing, per exemple) són fruit d’una contracta mal feta des dels seus inicis. És a dir, una bona idea mal executada.

Els independentistes de l’Ajuntament de Barcelona creiem que la millora del servei del bicing passa per canviar de gestor (i aprofitar per canviar el model de bicicleta i el sistema informàtic), fer dependre el servei de TMB (o és que el bicing no és un transport públic?) i integrar les tarifes al sistema tarifari del transport públic (es podria fer la T-Bicing, rebaixant el preu als usuaris que fan recorreguts ascendents ja que col·laboren a rebaixar els costos de manteniment del servei). Aquest canvi hauria d’estar acompanyat per una aposta decidida per acabar d’implantar el carril bici a la ciutat. Els estudis recents asseguren que cada cop que es crea un tram nou de carril bici augmenta un 20% el nombre de ciclistes i disminueix un 10% l’ús de l’automòbil, i a més un tram nou de carril bici és sempre més barat que qualsevol altra infraestructura.

Malauradament la nostra proposta va ser rebutjada per CiU i el PP. ICV i PSC es van abstenir, defensant que la millor opció és mantenir els preus del 2012. El més sorprenent del cas és que les tarifes del 2012 van ser objecte del rebuig més efusiu d’aquests dos partits polítics ara fa un any.

Un altre bicing és possible, però per que així sigui, calen canvis estructurals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada